להנחיית קבוצות בתחומי למידה שונים קיימות כמה מטרות, כמו: הפעלת תהליכים שונים בין חברי הקבוצה, יצירת מרחב ופתיחות עבור כל אחד מחברי הקבוצה, הטמעת הקשר בין החברים לצורך חיבור תקשורתי עתידי, למידה מקצועית ועוד.

מהי הנחיית קבוצות

שיטת ההנחיה של קבוצות יוצרת אלמנט דינמי ופרקטי להעברת מידע ולמידת הדרך ליישומו. כשמדובר בלמידה בקבוצה, הכוח של "יחד" הוא משמעותי הרבה יותר מאשר למידה של אחד על אחד. בדרך זו מעמיקים את היכולות האישיות של כל אחד.

 

התהליכים ההתפתחותיים נוצרים בדרך של פתיחות והשתתפות פעילה תוך ביצוע התנסות במהלכים הנלמדים. העמקת הידע תורמת לצמיחה ולהעצמה של כל אחד מהמשתתפים ולאור ההתנסות עוברים המשתתפים חוויות נפלאות ומעצימות וכך מטמיעים את החומר הלימודי.

איך מתבצע תהליך הלמידה?

חלק מהחומרים נלמדים בהליך מתודי רגיל ומקצתם מובנים מתוך התהליך ויוצרים את הפאזל של כל התחום הלימודי כולו. בתהליך מובנה מסוג זה הלמידה תוביל להתבוננות ממוקדת על כל המכלול כדי ליצור אפשרות הלימה בין הצד הלימודי לצד המעשי כדי להגיע למטרות שסומנו בתחילת הדרך.

מודל הנחית קבוצות

מודל הנחיית קבוצות הוא איסוף של תיאוריות למידה משולבות בעקרונות ובהנחות יסוד שאותם יש ללמוד כדי להתפתח מבחינה אינטלקטואלית, ליצור הפריה הדדית בין חברי הקבוצה בינם לבין עצמם וגם בינם לבין המנחה. הכוחות ששואב כל משתתף מהדינמיקה הקבוצתית הם תוצרי לוואי נוספים המשפרים את מאגר ידיעותיו.

 

במהלך השיחות הקבוצתיות מתחוללים תהליכים של מתן פתרונות והבנת תיאוריות שונות הן גלויות והן נסתרות. בזכות הפעולות הללו נפתחים הרבה מאד ערוצי תקשורת שמאפשרים חשיפה לתחומים חדשים שמרתקים את המשתתפים ויוצרים סקרנות רבה לחומר הנלמד.

 

הסקרנות והרצון לדעת סוחפים את המשתתפים להתנסויות של יחידים, בזוגות או בקבוצה כולה. מכלול הידע שנרכש באופן התיאורטי והמעשי מקנים להם בסיס איתן בכל הקשור להעצמה אישית ולביטחון העצמי הרב שמקנה להם הידע שרכשו.

במהלך השיחות הקבוצתיות מתחוללים תהליכים של מתן פתרונות

למי יתאים ללמוד להיות מנחה קבוצות?

לא כל אחד יכול להיות מנחה קבוצות. לפני שבוחרים ללמוד את המקצוע, צריך לשאול את עצמנו מספר שאלות:

 

1. האם יש לנו את היכולת לעמוד מול אנשים, לדבר מולם ולגרום להם לדבר?
2. האם יש לנו יכולת לנהל אנשים בשביל שיוכלו לייצר תהליך תקשורת נכון ויעיל?
3. האם אנחנו מרגישים מספיק סבלניים, מספיק "טיפוליים" ולא שיפוטיים כלפי אחרים?
4. מה המסר שאנחנו רוצים להעביר וכיצד אנחנו רוצים לעשות את זה? האם נהיה מסוגלים לעשות את זה שוב ושוב?
5. לאיזה תחום אנחנו רוצים לפנות? והאם באמת נוכל למצוא את עצמנו עוסקים בו באופן אמיתי במסגרת הנחיית קבוצות?
6. האם אנחנו מודעים לנושא של תפקיד המנחה בהנחיית הקבוצות ומרגישים שאנחנו מתאימים לתפקיד זה?

 

סוגי הקבוצות

הנחייה של קבוצות היא פעולה הנחשב כאפקטיבית ובכוחה להוביל לתוצאות חיוביות ולכן בתחומים רבים משתמשים בשיטה זו כדי להעמיק את התודעה, הידע והעשייה.

קבוצה טיפולית

קבוצה המעניקה דגש לתהליכים טיפוליים, הענקת כלי עבודה בסיסיים ותרפיה קבוצתית.

 

טיפול קבוצתי הוא פסיכותרפיה קבוצתית, סוג של טיפול פסיכולוגי המתמקד בצרכיהם של כמה אנשים הנמצאים בקשר ביניהם שמתהדק עם העמקת הלמידה, לאור הבעיות המשותפות שלהם וההזדהות זה בזה. הכוח של הקבוצה יחד הוא זה שיוצר את הטיפול המשותף העושה את ההבדל.

 

בטיפול המשותף נוצרים חינוך לערכים, מיומנויות בין אישיות ותקשורתיות המקנות למשתתפים את הבסיס לעבודה משותפת הן בקבוצה והן מחוצה לה.

 

הקבוצה מעודדת את חבריה לביצוע פריצות דרך בדרכי התנהגות חדשות, לפתח כישורים שלא היו מודעים לקיומם. ואכן בתמיכת החברים הם מצליחים להביע את עצמם בנושאים שונים לא רק באופן מילולי אלא בעשייה ייחודית כמו חשיפה לכישרון מולד בציור שלא ידעו עליו כלל.

 

מכיוון שהמשתתפים חולקים בעיות שדומות זו לזו, הם תומכים איש ברעהו באופן הדדי ומוצאים פתרונות משותפים ופרטניים כדי לקדם מהלכים שונים.

 

החברים יסגלו לעצמם התנהגות הולמת במציאות העכשווית תוך הסתגלות למסגרות שונות בדפוסי חייהם של כל אחד.

 

הפעילות המשותפת תסייע במקרים רבים בהתמודדויות עם גורמים סמכותיים שונים שעימם הם נתקלים ביום יום, ברשויות או במקום העבודה. כמו כן הפעילות מעניקה להם דרכי התמודדות עם שינויים נפשיים שהם חווים.

הנחיית קבוצות תמיכה

קבוצות שמטרתן לעזור לחברי הקבוצה בדרכי ההתמודדות עם קשיים שהם די דומים אצל כל אחד מהם. קיימות לדוגמה קבוצות תמיכה למכורים לסמים, לאלכוהול, להימורים או לחילופין קבוצות תמיכה למשפחות שיקיריהם חלו במחלה קשה, אלמנות ויתומי צה"ל וקבוצות תמיכה רבות נוספות.

 

מי שמרכז את הטיפול בקבוצות התמיכה הם אנשי מקצוע שזו ההתמחות שלהם והם קוצרים הצלחות ותמורות רבות בקרב קבוצות שונות.

הנחיית קבוצות הדרכת קבוצות או למידה

הכוונה של קבוצות באוכלוסייה הזקוקות להדרכה או למידה על תחום משותף לכולם. מטרת הקבוצה להעניק מיומנויות ייחודיות כדי לדעת איך להתנהל עם הבעיה ביום יום.

 

לדוגמה, קבוצות הדרכה לזוגות בנושאים שונים כדי להעצים את הקשר הזוגי או קבוצה להורים המעניקה להם ידע ודרכי התמודדות עם ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז, הפרעות אכילה או כל בעיה אחרת המצריכה התנהלות שונה כדי להבין את הילדים ולעזור להם עם קשיי היום יום.

הנחיית קבוצות בארגונים

הנחיית קבוצות בארגונים

הנחיית קבוצות בארגונים

לצורך קידום הליכים פנים ארגוניים וחוצי ארגון, נדרשת הכוונה של כל עובדי הארגון כך שיירתמו למשימה ויעזרו לחברה להגיע ליעדים.

 

הקורסים השונים מתמקדים בבעיות האקוטיות המשפיעות על ההתנהלות המקצועית בעסק כמו בעיות תקשורת בין גורמים בתפקידים השונים, אי מתן תפקידים מוגדרים לכל עובד, מאבקים בין ההנהלה לעובדים ותחרות גלויה וסמויה בין עובדים מסוימים הפוגעת הלכה למעשה בעבודה עצמה.

 

הדינמיקה הקבוצתית בתהליכי הלמידה בחדר הישיבות או בשטח יצרו גיבוש אסטרטגיות, שתופי פעולה וקשרים אישיים שיוכיחו את עצמם בשלב הבא בעבודה השוטפת במשרד מתוך ההכרה המעמיקה של העובדים בינם לבין עצמם לצורך לקדם מהלכים אקוטיים בעבודה.

הנחיית קבוצות מיומנויות חברתיות

קבוצות המיועדות לילדים הזקוקים לשיפור המיומנות החברתית שלהם כדי לתת להם את הכלים הנחוצים להם להתמודדות עם מסגרות נוקשת כמו בית הספר וקשיים חברתיים עם ילדים וילדות בכל גיל שלא תמיד מושיטים ידיים לגיבוש ולתמיכה חברתית.

 

בעזרת התרגול, לומדים הילדים טכניקות חדשות שמאפשרות להם ליישם ולפתח את המיומנות הנדרשת הן בקבוצה והן מחוצה לה.

לימודי הנחיית קבוצות

קיימים קורסים רבים ללימודי הנחיית הקבוצות ולימוד אימון אישי במכללות השונות ברחבי הארץ. מנחה קבוצות, בעל ידע מקצועי, כריזמה ויכולת לסחוף רבים אחריו, מתאים מאד לעסוק בתחום זה.

טיפים

הנחייה של קבוצה שונה מלמידה של אחד על אחד ובמקרים רבים מובילה לתוצאות טובות הרבה יותר
התוצאות הנפלאות המושגות בקבוצות השונות מדרבנות מרצים לפתוח קבוצות נוספות כדי ליצור את המהפך הרצוי בכל תחום.